COVID-19 procedura postępowania
Procedura postępowania na wypadek podejrzenia wystąpienia choroby koronawirusowej
COVID-19
§ 1
Postanowienia ogólne
- Niniejsza procedura powstała w oparciu o wytyczne Ministra Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministra Edukacji Narodowej z 15 maja 2020 r.
- Celem niniejszej procedury jest zminimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażenia wirusem SARS-CoV-2, wywołującym chorobę COVID-19, wśród uczniów oraz pracowników szkoły, w sytuacji wystąpienia podejrzenia zakażenia u ucznia lub pracownika szkoły.
§ 2
Pomieszczenie na odizolowanie osoby
- W szkole funkcjonuje pomieszczenie przeznaczone na odizolowanie osoby, u której podejrzewa się wystąpienie objawów chorobowych COVID-19 (dalej jako „izolatka”). Pomieszczenie jest wyposażone w środki ochrony osobistej oraz płyn dezynfekujący. Dostęp do pomieszczenia mają wyłącznie pracownicy szkoły.
- Po każdym użyciu pomieszczenia przez ucznia lub pracownika szkoły, u którego podejrzewano wystąpienie objawów choroby COVID-19, pomieszczenie powinno zostać zdezynfekowane przez personel sprzątający przy zastosowaniu wszelkich środków ochrony osobistej.
§ 3
Podejrzenie wystąpienia objawów u pracownika
- Do pracy w szkole mogą przychodzić wyłącznie osoby zdrowe, bez jakichkolwiek objawów wskazujących na chorobę zakaźną.
- Pracownicy, którzy przed przyjściem do pracy zauważą u siebie niepokojące objawy, powinni pozostać w domu oraz skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałek zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
- Pracownik podejrzewający u siebie wystąpienie objawów choroby COVID-19, przebywając na stanowisku pracy, powinien niezwłocznie udać się do izolatki, informując jednocześnie o tym dyrektora szkoły. Jeżeli objawy chorobowe wystąpiły u nauczyciela przed udaniem się do izolatki, powinien zadbać o zapewnienie niezbędnej opieki uczniom (powiadomienie z zachowaniem środków bezpieczeństwa innego pracownika, który przejmie opiekę nad uczniami, np. za pomocą telefonu komórkowego).
- O wystąpieniu objawów chorobowych należy powiadomić właściwą stację sanitarno-epidemiologiczną, w celu ustalenia dalszego postępowania.
- W przypadku wystąpienia u pracownika objawów pozwalających na przypuszczenie, że jest on zakażony koronawirusem, wstrzymuje się przyjmowanie kolejnych uczniów do szkoły. Odnośnie uczniów już przebywających w szkole należy zasięgnąć informacji od właściwej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
§ 4
Podejrzenie wystąpienia objawów u ucznia
- W przypadku ucznia przejawiającego wystąpienie objawów choroby COVID-19, nauczyciel powinien zapewnić mu niezbędną opiekę, przy zastosowaniu środków ochrony osobistej, a także odizolować ucznia od reszty grupy i pracowników szkoły z zapewnieniem min. 2 m odległości od innych osób.
- O wystąpieniu u ucznia objawów chorobowych należy niezwłocznie powiadomić dyrektora oraz rodziców lub prawnych opiekunów ucznia w celu ustalenia dalszego sposobu postępowania.
- W nagłych przypadkach, w razie złego stanu zdrowia ucznia, nauczyciel sprawujący opiekę nad uczniem powinien niezwłocznie powiadomić służby medyczne, informując jednocześnie o podejrzeniu wystąpienia u ucznia choroby COVID-19.
- W przypadku odbioru przez rodziców lub opiekunów prawnych odizolowanego uprzednio ucznia należy upewnić się, że nie będzie miał on kontaktu z innymi uczniami, pracownikami szkoły lub osobami trzecimi znajdującymi się na terenie szkoły.
§ 5
Pozostałe regulacje
- W przypadku wystąpienia u ucznia lub pracownika szkoły objawów choroby COVID-19 personel sprzątający powinien przeprowadzić, przy zachowaniu wszelkich środków ochrony osobistej, dodatkowe czynności dezynfekujące w budynku szkoły.
- W przypadku wystąpienia u ucznia lub pracownika szkoły objawów choroby COVID-19 dyrektor sporządza listę osób przebywających w tym samym czasie w części/częściach szkoły, w których przebywała osoba podejrzana o zakażenie, a także pozostaje w ścisłym kontakcie z właściwą stacją sanitarno-epidemiologiczną co do dalszego sposobu postępowania.
- Z treścią niniejszej procedury zaznajamia się pracowników szkoły, rodziców i opiekunów prawnych uczniów oraz, w niezbędnym zakresie, uczniów.
Procedura organizacji zajęć lekcyjnych
§ 1
1. Niniejsza procedura powstała na podstawie wytycznych Głównego Inspektora
Sanitarnego.
2. Celem procedury jest zminimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażenia wirusem
SARS-CoV-2 wywołującym chorobę COVID-19.
- Plan lekcji układany jest w taki sposób, aby w miarę możliwości każdego dnia uczniowie tych samych klas rozpoczynali zajęcia o zbliżonej godzinie, co ma na celu wyeliminowanie spotykania się uczniów różnych klas.
- Należy unikać częstej zmiany pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia.
- Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze. Uczniowie nie powinni wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą.
- Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy ograniczyć ćwiczenia i gry kontaktowe.
- W miarę możliwości zajęcia sportowe należy przeprowadzać na otwartym powietrzu.
- Uczeń nie powinien zabierać ze sobą do szkoły niepotrzebnych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnościami. W takich sytuacjach należy dopilnować, aby uczniowie nie udostępniali swoich przedmiotów innym..
- Jeżeli istnieją ku temu możliwości kadrowe, do jednej grupy uczniów przyporządkowani są ci sami nauczyciele.
- Jeżeli istnieją ku temu możliwości lokalowe, jedna grupa uczniów przebywa w wyznaczonej i w miarę możliwości stałej sali.
- Z sali, w której przebywa grupa, należy usunąć przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie umyć lub dezynfekować.
§ 2
Organizacja pracy biblioteki
1. Godziny pracy biblioteki szkolnej ustali dyrektor odrębnym zarządzeniem,
uwzględniając potrzeby uczniów w tym zakresie.
2. Książki oddawane przez uczniów są składowane w wydzielonym miejscu,
odseparowane od reszty książek i poddawane dwudniowej kwarantannie. W tym czasie
nie mogą zostać wypożyczone kolejnym uczniom.
3. Organizacja sposobu korzystania z biblioteki uwzględnia wymagany dystans
przestrzenny, czyli min. 1,5 m odległości między użytkownikami. W celu zachowania
wymaganego dystansu społecznego ogranicza się liczbę użytkowników korzystających
jednocześnie z biblioteki.
4. Ustawia się przesłony ochronne (np. z pleksi) w punkcie kontaktu użytkownika
z bibliotekarzem (np. na ladzie bibliotecznej) oraz innych stanowiskach obsługi
czytelników.
Procedura organizacji przerw oraz dyżurów nauczycieli na przerwach
- Niniejsza procedura powstała na podstawie wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego.
- Celem procedury jest zminimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażenia wirusem SARS-CoV-2 wywołującym chorobę COVID-19.
- Przerwy są organizowane zgodnie z planem zajęć.
- Jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne zaleca się korzystanie przez uczniów w czasie przerw z boiska szkolnego oraz pobyt na świeżym powietrzu na terenie szkoły.
- Uczniowie spędzają przerwy pod opieką nauczycieli dyżurujących.
- Korytarze są podzielone kondygnacjami, w których w czasie przerw mogą przebywać jedynie uczniowie mający lekcje w klasach na danej kondygnacji, z zastrzeżeniem ust. 8.
- Zadaniem nauczyciela dyżurującego jest dbanie o to, aby uczniowie przebywali w czasie przerw wyłącznie w swoim gronie, bez kontaktu z uczniami z oddziałów przypisanych do kondygnacji, aby w miarę możliwości ograniczyć ewentualne rozprzestrzenianie się wirusa.
- W razie konieczności przejścia przez kondygnację przeznaczoną dla innego oddziału (np. w celu udania się do strefy wyznaczonej) uczniowie są obowiązani do zachowania dystansu społecznego min. 1,5 m od ucznia innej grupy.
- Na terenie szkoły nie jest wymagane noszenie przez uczniów osłon nosa i twarzy.
Procedura wyboru formy kształcenia
- Niniejsza procedura ma na celu zobiektywizowanie wyboru formy kształcenia – stacjonarnej lub zdalnej w zależności od stopnia zagrożenia epidemiologicznego na obszarze Powiatu Żnińskiego, na terenie którego ma siedzibę Zespół Szkół Niepublicznych w Gąsawie.
- W zależności od tego, czy Powiat Żniński, na terenie którego ma siedzibę Zespół szkół Niepublicznych w Gąsawie, został zaliczony do strefy „czerwonej” lub „żółtej”, zgodnie z Rozporządzeniem RM z dnia 7 sierpnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1356), dyrektor podejmuje decyzję o rozpoczęciu procedury ograniczenia funkcjonowania szkoły przewidzianej w odrębnych przepisach.
- W sytuacji niezaliczenia Powiatu Żnińskiego do strefy „żółtej” lub „czerwonej” w szkole funkcjonuje kształcenie w trybie stacjonarnym. Obowiązują wytyczne GIS, MZ i MEN dla szkół i placówek oświatowych.
- W przypadku zaliczenia Powiatu Żnińskiego do strefy „żółtej” dyrektor podejmuje decyzję o przeprowadzeniu procedury wprowadzenia:
1) mieszanej formy kształcenia (hybrydowej) – dającej możliwość wprowadzenia zawieszenia zajęć stacjonarnych grupy, grupy wychowawczej, oddziału, klasy, etapu edukacyjnego lub całej szkoły lub placówki w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć. Zawieszenie zajęć stacjonarnych oznacza wprowadzenie kształcenia na odległość (zdalnego),
2) kształcenia zdalnego – oznaczającego zawieszenie zajęć stacjonarnych na czas określony i wprowadzeniu w całej szkole kształcenia na odległość (edukacji zdalnej).
- W przypadku zaliczenia Powiatu Żnińskiego do strefy „czerwonej” dyrektor podejmuje decyzję o przeprowadzeniu procedury wprowadzenia kształcenia zdalnego – oznaczającego zawieszenie zajęć stacjonarnych na określony czas i wprowadzeniu w całej szkole kształcenia na odległość (edukacji zdalnej).
- Wprowadzenie formy kształcenia, o której mowa w ust. 4 pkt 1 wymaga uzyskania zgody organu prowadzącego i otrzymania pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
- Wprowadzenie formy kształcenia, o której mowa w ust. 4 pkt 2 i ust. 5 wymaga uzyskania zgody organu prowadzącego i pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
- Przed upływem okresu wprowadzenia form kształcenia, o których mowa w ust. 4 i 5 dyrektor może podjąć decyzję o ponownym wprowadzeniu wymienionych form kształcenia na czas określony.
- W przypadku wprowadzenia w szkole form kształcenia, o których mowa w ust. 4 i 5 dyrektor ustala szczegółowe zasady organizacji nauki zdalnej, zgodnie z wymogami zawartymi w przepisach szczególnych.
Procedura bezpieczeństwa pracy stołówki i wydawania posiłków
- Personel kuchenny i pracownicy administracji oraz obsługi sprzątającej powinni ograniczyć kontakty z uczniami oraz nauczycielami.
- Odległość między stanowiskami pracy na stołówce szkolnej powinna wynosić co najmniej 1,5 m.
3. Jeżeli zachowanie warunku, o którym mowa w ust. 2 jest niemożliwe, wówczas
pracodawca zapewnia środki ochrony osobistej, w postaci masek, przyłbic, rękawic
ochronnych, fartuchów.
4. Szczególną uwagę zwraca się na utrzymanie wysokiej higieny stanowisk pracy,
opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców.
5. Posiłki wydawane są z zachowaniem zasady ograniczenia liczby uczniów
przebywających jednocześnie na stołówce oraz zasad ograniczenia możliwość
i ewentualnego rozprzestrzeniania się wirusa. W tym celu:
a) przed wejściem do stołówki należy koniecznie zdezynfekować ręce.
b) pobiera się cały posiłek na tacy.
c) zachowuje się odpowiednia odległość stanowisk spożywania posiłków
d) stosuje się zmianowe wydawanie posiłków zgodnie z harmonogramem spożywania
posiłków,
e) w miarę możliwości na stołówce powinni spożywać posiłki uczniowie tej samej
grupy,
f) w przypadku braku możliwości organizacyjnych stosowania zasad z ust. 1 i 2 dopuszcza się spożywanie posiłków uczniów w salach lekcyjnych.
6. Osoba odpowiedzialna za podawanie uczniom posiłków obowiązana jest do
przeprowadzenia uprzedniej dezynfekcji powierzchni, na której spożywany jest posiłek,
a także sprzętów służących do jego spożycia.
7. Po każdym posiłku blaty, stoły i poręcze krzeseł są dezynfekowane.
8. Wielorazowe naczynia i sztućce należy myć w zmywarce z dodatkiem detergentu,
w temperaturze min. 60°C lub je wyparzać.
9. Cukier i inne dodatki są wydawane przez obsługę. Na stołówce nie obowiązuje
samoobsługa.
Organizacja pracy w internacie.
1. Przeprowadzić szkolenia dla kadry internatu oraz wychowanków z zasad zachowania bezpieczeństwa.
2. Monitorowanie zachowania czystości w miejscach pracy, pokojach wychowanków oraz przestrzeniach wspólnych, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania czystości w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych i ciągach komunikacyjnych oraz dezynfekowania powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pokojach i w pomieszczeniach do spożywania posiłków.
3. W internacie mogą przebywać jedynie wychowankowie bez objawów chorobowych dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych lub w izolacji.
4. Przy wejściu do internatu należy obowiązkowo zdezynfekować ręce ( wychowankowie, pracownicy, osoby odwiedzające).
5. Wychowankowie internatu powinni starać się zachować dystans podczas pobytu w internacie, utrzymywać czystość w użytkowanych pomieszczeniach, często myć ręce ciepłą wodą z mydłem oraz wietrzyć pomieszczenia mieszkalne. Mają także obowiązek przechowywać własne podręczniki, przybory szkolne oraz rzeczy osobiste w przydzielonej im szafce i ograniczyć dostęp do nich dla osób trzecich. Nie należy zabierać ze sobą do internatu niepotrzebnych przedmiotów.
6. Ograniczyć przebywanie osób z zewnątrz w internacie do niezbędnego minimum, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności (osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk, tylko osoby zdrowe) i w wyznaczonych obszarach (sala nr 22).
7. Szybko i skutecznie komunikować się z rodzicami/opiekunami ucznia z wykorzystaniem technik komunikacji na odległość.
8. Internat posiada izolatkę. W przypadku wystąpienia u wychowanka nagłych objawów infekcji dróg oddechowych, należy natychmiast odizolować go od innych osób i niezwłocznie powiadomić rodziców/opiekunów oraz umożliwić skorzystanie z teleporady medycznej.
9. W przestrzeniach wspólnych (pomieszczenia do pracy własnej) należy zachować podwyższone rygory bezpieczeństwa i higieny: częste mycie i dezynfekowanie łazienek, pomieszczeń kuchennych, blatów w pokojach oraz pomieszczeniach wspólnie użytkowanych (np. w pokojach cichej nauki).
10. Pracownicy obsługi i administracji internatu powinni ograniczyć kontakty z wychowankami oraz nauczycielami.
PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA
PODCZAS ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH W PRACOWNI GASTRONOMICZNEJ
- Na zajęcia praktyczne może uczęszczać uczeń bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych.
- Przed rozpoczęciem zajęć uczniowie będą mieli mierzoną temperaturę ciała.
- W przypadku wystąpienia podwyższonej temperatury lub objawów mogących wskazywać na infekcję dróg oddechowych ( np. kaszel ) uczeń skierowany będzie do izolatki, dalsze postępowanie z uczniem objęte jest w odrębnych procedurach.
- Przy wejściu do pracowni gastronomicznej uczniowie, pracownicy i nauczyciele są zobowiązani skorzystać z płynu do dezynfekcji rąk zgodnie z instrukcję użycia środka dezynfekującego.
- Zaleca się, lecz nie ma obowiązku zakrywania nosa i ust podczas trwania zajęć.
- Podczas zajęć obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk , ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust, wymagane jest posiadanie własnego ręcznika.
- Uczniowie po zajęciach praktycznych zabezpieczają surowce, półprodukty i wykonaną potrawę oraz zabierają do domu, nie pozostawiają w szafkach i lodówce szkolnej.
- Niedozwolone jest wynoszenie przez uczniów wykonanych potraw i napojów poza pracownię celem poczęstowania innych osób.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia nie ocenia organoleptycznie wykonanej potrawy czy napoju.
- Pozostawione przez ucznia rzeczy osobiste zostaną potraktowane jako odpady komunalne i usunięte razem z innymi odpadami. W związku z tym szkoła NIE ponosi odpowiedzialności materialnej za pozostawione rzeczy.
- Podczas zajęć nauczyciele i uczniowie powinni zachowywać bezpieczny dystans społeczny między sobą (1,5m – 2 m)
- Uczeń nie powinien zabierać ze sobą na zajęcia niepotrzebnych przedmiotów.
- Jeżeli uczeń posiada własne przybory i podręczniki, mogą one znajdować się na stoliku szkolnym ucznia. Uczniowie nie powinni wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą.
- Należy często wietrzyć sale - co najmniej raz na godzinę, jeżeli istnieje taka możliwość rekomenduje się stałe pozostawienie otwartego jednego z okien.
- Należy zapewnić taką organizację pracy podczas zajęć praktycznych, aby wyeliminować stykanie się ze sobą różnych grup zajęciowych.
- Wielorazowe naczynia i sztućce należy myć w zmywarce z dodatkiem detergentu, w temperaturze min. 60stopni Celsjusza lub je wyparzać w pracowni.
- Po każdych zajęciach używany sprzęt, narzędzia, blaty produkcyjne oraz podłoga powinny zostać umyte lub zdezynfekowane.
- Z sali, w której prowadzone są zajęcia praktyczne, należy usunąć przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie umyć lub dezynfekować.
- W czasie zajęć kategorycznie zabrania się uczniom oddalania się od grupy i opuszczania terenu szkoły.